1. Michael bød velkommen til Generalforsamlingen og en særlig velkommen til Martin Von Horsten som er inviteret til at orientere om den kommende udvikling af Post Nord og gik straks videre til punkt 2.
2. Valg af dirigent, bestyrelsen foreslog Henrik Stabel, som enstemmigt blev valgt.
3. Henrik gik videre til valg af referent. André Jensen blev foreslået og enstemmigt valgt. Derefter gik Henrik videre til
4. Godkendelse af forretningsordenen og der var ingen indvendinger og dermed godkendt.
5. Henrik mente at hvis der blev behov for stemmetæller blev der udpeget et antal efter behov.
Inden punkt 6. Fællesklubbens bestyrelsesberetning fik Martin Von Horsten lov at fortælle om hvad der skulle ske af ændringer for virksomheden fremadrettet i brevpeoduktionen. Og at KBH. postcenter var lige på trapperne til at blive solgt og man var ligeledes meget tæt på at sætte underskrift på et lejemål af nye lokaler til produktionen.
Samtidigt er man i gang med at få tilbud på 16 pakkesorteringsanlæg til 6 pakkecentre og måske hubs ved de store distributionscenter, man er også i gang med at se om der er økonomi i at få maskinerne på serviceaftale.
Martin forklarede at hastekommunikation vedrørende breve ikke er den vej der skal satses på selv om man pt. omdeler 4 milliarder breve, pt. er Post Danmark ikke så vigtig for befolkningen, men det er vigtigt for befolkningen at man kan få distribueret eks. dagligvarer.
Det er noget af et puslespil at omfordele personale indtil alt kører på skinner men man skulle vænne sig til at være lidt mere fleksibel fremover.
Michael Fried indskød og pointerede at det er vigtigt at få et godt og glidende forløb vedrørende omfordelingen af personalet
Martin fortalte i den forbindelse at der ikke var nogen planer eller økonomi i at særlinge fik en aftrædelsesordning, overordnet set vil der være job til alle særlinge.
Martin fortalte også at ca. om 1½ måned vil der blive leveret elbiler til en stor provinsby. I byen vil der blive restriktioner om at der kun må køre elbiler i gågaden i et begrænset tidsrum og han håbede at flere byer ville kopiere modellen.
Efter orienteringen var der en åben dialog vedrørende arbejdsmæssige forhold i engineering.
Martin takkede Martin for en god dialog og orientering derefter gik ordstyreren videre til næste punkt på dagsordenen.
6. Inden selve beretningen havde Michael en bøn til forsamlingen at huske at vende tilbage hurtigt ved tilmeldingen til generalforsamlingen af hensyn til bestilling af mad.
Fællesklubbestyrelsens beretning:
- Rundvisning på Christiansborg det var ikke godt. Kun 6 tilmeldt.
Derfor aflyst
- Tilmeldt det kan I godt gøre bedre. Husk at tilmeldt jer.
Når man sætter et frimærke på kuverten og smider den i postkassen, forventer man, at forsendelsen når frem til modtageren.
Men rigtig mange breve forsvinder helt i postvæsenet.
I en undersøgelse, som er foretaget for metroxpress, svarer hele 25 procent af danskerne, at de inden for det seneste år har oplevet, at et brev sendt med Post Danmark er forsvundet i posten og aldrig kommet frem til modtager eller retur til afsender. Siger denne undersøgelse, men sandheden er den at mange dagblade ikke rigtig kan lide Post Danmark.
Det er en del af årsagen til mistede brevforsendelse 2014 på 16,8 % 2014 eller ca. 38 million brevforsendelse. Nu mærker vi at E-post træder i kraft.
Selv om Post Danmark gør alt for at trække logistik områder til.
Jeg kan nævne Irma, skagenfood og Blue Water Shipping, er det desværre ikke nok. 400 personer måtte sige farvel til deres job.
Post Danmark er presses af konkurrenter og den faldende brevmængde og denne situation er, bliver sværere og sværere at levere de resultater vi forpligt som til.
Vores fælles ydelse skal øges betragtelig, og er afgørende for vores fælles succes og eksistens.
- Øget fokus på kunderne og service- og forbedringskulturen ”brev til tiden”
- Øget fokus på pakkeproduktionen ” lever pakke når kunden er hjemme”
- Øget fokus på teknologiudvikling ” it systemer ikke går ned i tide og utide”
- Og hvad gør Post Danmark?
Der forventes to brevcentre. I Vestdanmark: et brevcentret i Fredericia (FAC), og i Østdanmark: Et brevcentret København som dog skal flytte til nye lokaler.
Den nye produktionsstruktur forventes at indeholde seks pakkecentre; De to eksisterende i Brøndby (BRC) og Taulov (TLP) er planlagt bevaret, og de suppleres af fire nye pakkecentre i Aarhus, Aalborg, Herning og Ringsted.
I 1. kvartal af 2015 analyseres produktions-konceptet for breve, hvilket kan medføre yderligere ændringer.
Der er endnu ikke fastlagt en detaljeret tidsplan, men forventningen er at flytning af KHC til nye lokaler er på plads ved udgangen af 2016. Der sigtes efter en placering på den københavnske vestegn i lejede lokaler.
Det er målet at finde lokaler, der er mere egnede til moderne produktion end de nuværende.
Maxibreve flyttes gradvist til pakkesorteringen i takt med udbygning af pakkecenter-strukturen.
Mængdefaldet betyder, at der gradvist bliver job til færre medarbejderne i brevproduktionen.
Medarbejderne i brevproduktionen opfordres løbende til at overveje jobmuligheder i pakkeproduktionen.
INC bevares som grænsepostkontor. Det vil som en del af det samlede analysearbejde blive vurderet, om der er opgaver, der skal flyttes til KHC.
FAC tilføres opgaver fra ARC men i et omfang, som sorteringsanlæg.
I forbindelse med flytning af KHC, vil FAC evt. aflaste KHC.
Videokodning forbliver i ARC. Alle øvrige produktionsopgaver flytter til FAC.
Ikke nok med denne store omlægning har koncernbestyrelsen udarbejde ”Code of Conduct”, Kodex,
Et mærke eller et brand er en samling af symboler, oplevelser.
Dette kodex "intetkøn" indeholder vision og værdier.
Troværdig, kompetent, forandringsvilje og værdiskabende.
Ja fint nok. Der er vel en selvfølgelighed at alle skal kunne have tillid til at medarbejder tage ansvar for at gøre en indsat til at skabe værdi for at forretning kan overlever.
Men, hvorfor bruge hele 270 000 kroner i tabt arbejdstimer på ”Code of Conduct Engineering” et symbol der alt i alt ikke gi’ værd.
Den økonomiske situation Danmark/Europa står i, vil Post Danmark i mange år fremover blive udfordrende på økonomi og uddannelse. Og derfor har vi brug for en politisk reform og overenskomster for at sikre retfærdighed for fremtiden arbejdsforhold og levestandard.
Se engang hvad der ser omkring os.
- Ryan air ønsker ikke dansk overenskomst.
- Køber datterselskab til dårligere overenskomst.
Arbejdsgiver gør mange intelligente og uintelligente krumspring for at undergrave vores værdi på arbejdsmarkedet. De værdier vi har i dag skal I alle huske er det mennesker ser er her har været her som har skabt.
Og glem ikke der er valg lige om lidt.
En ting til, der sidder nogle af de 179 på Christiansborg som ikke ønsker os det lige godt.
Engineering
Vi lage ud med at forflytte og afskedige 10 kollegaer det var første gang vi blev så hårdt ramt i år 2000.
Sikkerhedsrepræsentant, der var valg til denne post da Per Sørensen ikke ønskede at ha’ posten mere. Der var så mange procedure fejl at der skulle være et om valg men vores 3F’er som var opstillet ønske ikke dette. Derfor blev et CO1’er “metal” valg.
Ja så fik vi nummer to besparelse.
En hel udviklingsafdeling 12 personer, 4 i Jylland og 3 i Engineering TPM
Men for den 3F’er som kom i klemme opnået vi gode aftaler.
Nu da Martin von Horsten deltog i vore generalforsamling udtalte Martin vedrørende at Engineering kun varetage udflytningen og opsætningen af brevsorteringsmaskinerne.
Citat ”hvem skulle ellers gøre det” Endvidere kan det nævnes at det faglige vil gøre alt for at bibeholde arbejdskraften i Københavns Postcenter indtil at nogle kan overflyttes til Pakkecentet i Ringsted bliver en realitet.
DET SKAL UNDERSTREGES AT DET ER TOPLEDELSE DER TAGER BESLUTTING OM HVEM DER VEDLIGEHOLDER PÅ VORES PAKKECENTRE.
Vi er i gang med en ny lønaftale i Engineering på 3f området. Den er bliver forkaste flere gang. Men den vil gælder fra 1. marts 2014 og 3 år frem.
Vi har stadig store problemer med sikkerheden i BRC. Der er flere gange taget tiltag til at få etableret ventilation ved svejseanlægget i BRC. Arbejdsmiljøorganisationens er i gang med at arbejde en risikoanalyse.
BRC er noget presset på bemandingen, hvilket bl.a. skyldes meget afspadsering i INC og at Gondolanlægget er godt slidt og ikke vedligeholdt ordentligt. Det medvirker til en tekniker stilling I BRC.
Derfor en anledning til en lille opfordring ” søg den”
Uddannelse, hvis man ikke står foran en pension vil det være en rigtig go’ ide at tage nogle kurser. Grundet den situation vi står i, for hvem kan give garanti for at Post Danmark altid har job. Det er meget svært at for nogen form for uddannelse betalt af Post Danmark
Derfor er der den mulighed for selvvalgt ”ikuf” uddannelse. Hvis nogle ønsker mere info kan i tage kontakt til Lone Gade eller vi har den mulighed at lave et infomøde.
Det var hvad jeg lige kun gøre kort.
Formand for Post Teknisk Fællesklub
Michael Lohmann-Kristensen
FM v/Dan
PFM v/ André
For et år siden fik vi at vide at vores Autosystem skulle udskiftes med SAP, og 5 kollegaer har været involveret i arbejdet og tilrettet SAP til et værktøj vi kunne bruge til flådestyring og de er ikke færdige endnu.
Den 1. November var de så langt at vi skulle overgå til SAP, og det var ikke uden problemer, men efterhånden er vi nået så langt at det virker ok.
Samtidigt gik vi personalemæssigt fra at være en del af A/S overført til at blive et servicecenter i PUK.
PFM har også været primus motor for Kør Grønt som handler om at alle postchauffører skal igennem ½ times terori og ca 1 times praktiske rutiner der gerne skulle resultere i 10% reducering af brændstofforbruget
En reducering af 1-2 km på literen vil betyde en besparelse på 5-10 mill kr PostDK brugte 2014 lidt over 6 mill. liter brændstof.
I efteråret var vi også primus motor ved Nordisk mesterskab i Økonomikørsel hvor vinderen gik videre til det europæiske mesterskab i økonomikørsel.
Sikkerhedsrepresentant
Eneste opstillede til valget var en fra Co Metal så der var ikke tvivl om udfaldet
Lønforhandlingerne gav 2 engangstillæg og 1 funktionstillæg.
PFM har som resultat af vi skulle overgå til SAP skulle sige farvel til 2 medarbejdere fra økonomiafdelingen hvor stillingerne blev nedlagt.
1 kontorelev og en forsikringsmedarbejder blev flyttet til Bernstorffsgade
1 IT medarbejder til Post Norden IT
Vi måtte også sige farvel til 2 konsulenter i forbindelse med supportfunktionsprogrammet
1 metal og 1 3f
1 konsulent har valgt selv at stoppe, så vi er kun 23 tilbage i PFM og det giver en del udfordringer.
Det nyeste på materiel markedet er at der bliver leveret 6 Komars elkøretøj i denne uge som skal erstatte knallerterne på sigt
Henrik spurgte om der var spørgsmål til beretningerne, det var der ikke og beretningerne blev enstemmigt vedtaget.
8. Fællesklubbens regnskab og budget v/Preben Rasmussen som gennemgik begge dele på over head.
Begge dele blev enstemmigt godkendt.
9. Indkomne forslag – Ingen
10. Ændring af vedtægter. Under dette punkt viste det sig at der var indsneget sig en fejl vedrørende valg af kasserer og derfor blev generalforsamlingen suspenderet et øjeblik
Da generalforsamlingen startede igen var der enighed om at suspendere punktet og gå videre til næste punkt.
11. Valg: valg af kasserer, da Preben kun var valgt for et år. Dan Sørensen blev foreslået og
enstemmigt valgt
Valg af revisor: Jørgen Korn blev enstemmigt valgt.
12. Information fra 3f København:
Lisbeth Møller fortalte at man i afdelingsbestyrelsen har valgt at ensrette reglerne om jubilæum i 3F. ved 25, 40 og 50 års jubilæum inviteres man til en fælles jubilæumsfest. Er der tvivl om medlemsanciennitet, skal de lokale tillidsrepræsentanter ”holde øje” med eventuelle jubilarer. På spørgsmål om dette også gælder for pensionister der betaler kontingent var der tvivl om men det undersøges.
Michael Frid informerede om de store ændringer som virksomheden har udmeldt. Ændringerne betyder, at antallet af budstuer reduceres markant over de næste år for at effektivisere driften yderligere. Ændringerne sker som følge af det fortsatte store fald i antallet af breve.
Ændringerne vil fremadrettet betyde, at det vil blive en udfordring for muligheden for at lave fuldtidsstillinger, både i omdelingen og i centrene. Derfor vil der fremadrettet blive set på løsninger, hvor centerproduktion og omdeling i større grad sammenlægges.
3F og Post Nord har indgået aftale om, at der arbejdes seriøst for at opretholde fuldtid og at fremtidens arbejdspladser er organiseret på ordnede vilkår.
Aftalerne indeholder også, at der i 2015 vil blive gennemført forsøg med Friteams. Det betyder, at de nuværende retningslinjer for Selvbærende Teams ændres, så teamet får større indflydelse på eget arbejde.
13. Eventuelt
14. Generalforsamlingens afslutning
Referent André Jensen
|